Lækker Svinemørbrad – Hemmeligheden er smør


Med sommer kartofler og salat



Jeg har ofte haft det problem med svinemørbraden at den bliver tør, og jeg har været på jagt efter noget der har kunne gøre den lækker og saftig. Jeg har prøvet med feta (salattern), pikant ost, forskellige urter osv. Men selvom det alt sammen har givet en lækker smag, så syntes jeg ikke det har hjulpet på det tørre. Men så prøvede jeg i går noget nyt, som jeg nu vil dele med jer, og jeg er sikker på dette har potentiale.

Vare
Mængre
Svinemørbrad
1 stk
Smør
10g
Persille
En håndfuld
Rødløg
¼ - ½ (alt efter størrelse)
Olivenolie
1-2 spsk.
Hav salt
Til krydring


Asparges kartofler
500g
Persille
En håndfuld
Olivenolie
1-2 spsk.

Mørbraden:
Start ud med at puds Svinemørbraden (puds? Skal jeg polere den? – nej, de skal fjerne de sener der sidder på kødet, de er ikke særlig rare at tygge i), og når det er gjort skæres der en rille i kødet, på den lange led.
Skyl persillen og kom den ned i rillen (det gør ikke noget stilken kommer med), hak rødløget i fine stykker og kom det ned i rillen også. Nu er tiden kommet til at komme smør i. Sørg for at der er skåret en skive af smørret, så det bare skal skæres i små stænger, som ligges ned i rillen på mørbraden, sammen med persillen og rødløget. Nu skal mørbraden snøres ind i noget tråd, så alt det lækre bliver inden i mørbraden (sørg for at lave rillen stor nok, så man kan ”lukke” mørbraden).
Varm en pande op, kom olivenolie på panden, og brun mørbraden. Mørbraden skal kun brunes ikke steges! så ta den af panden, når alle sider har fået lidt farve.
Når mørbraden er brunet kommes den i et ildfast fad med en lille smule vand i, og smides i en 200 grader (180 varmluft) varm ovn. Har skal den så være i 30-35 min, og så er den færdig.

Når mørbraden er færdig tages den ud af ovnen, lad den lige trække i nogle minutter inden man skære i den. Skær mørbraden i stykker på 1,5 cm, og lig dem på en lun tallerken. Drys nu havsalt over (hvorfor havsalt og ikke almindelig salt? – jeg syntes at havsalt giver en god smag, og så ser det bare godt ud).

Sommer kartoflerne på 3 linjer:
Imens mørbraden er i ovnen, koges, og pilles asparges kartoflerne. Når de er kogte, kommes de i en skål, hvor man tilsætter olivenolie, og frisk hakke persille. Bland det godt rundt, og så er der lækre sommerkartofler.

Salaten:
Hey hør hov, der mangler da ingredienserne til salaten?. Ja, men der er fordi det er den samme salat som jeg lavede til frikadellerne (LINK). Jeg har dog lavet en lille ændring, hvor jeg har skiftet avokadoen ud med finthakket rødløg. Jeg brugte bare resten af det rødløg som ikke blev brugt i mørbraden.

Velbekomme!


Tips!
Mørbraden: brug eventuelt andre urter end persille, eller andre urter sammen med persille.
Kartoffel: det samme som mørbraden. MEN for din egen skyld, så brug friske urter.
Man behøver ikke bruge olivenolie, men jeg syntes bare det giver en god smag til det retten.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Nytårs raclette med 3 slags marineret kød

Dybt undervurderet Rødkålssalat med appelsin

Pimp din kartoffelmos med kål