Ceasar Salat ala. den blå


Ceasar salat
Med ovnbagte kartofler.



Jeg havde noget kylling til overs og viste ikke hvad jeg lige skulle bruge det til. Så jeg fik ideen af lave en ceacar salat. Mente dog ikke jeg havde kylling nok, så jeg købte noget mere, og glemte det andet, så det er stadig i mit køleskab… suk.

Vare
Mængde
Kyllingebryst
2-3 stk.


Olivenolie
7 spsk.
Hvidvins eddike
1-2 spsk
Hvidløg
1 fed
Sennep
½ tsk
Citronsaft
1 ½ tsk.
Pasteuriseret æggeblomme
1-2 blommer


Romanie salat
1-2 hoveder
Permasan (frisk)
Efter smag og behag


Hvidt brød
3 skiver


Kartofler
500g (eller hvor meget man nu spiser)
Olie
1-2 spsk
Salt, timian


Croutoner:
Hvis man ikke har nogle croutoner, så lav dem af de 3 skriver brød. Du kan sagtens bruge noget ”gammelt” tørt brød (der ikke er levende). Skær dem i tern, smid dem på en bradepande og kom dem i en kold ovn, som du så sætter på 200 grader, og når ovnen når 200 grader så er de færdige (hvis ikke før, så hold lige øje med dem).

Kyllingen:
Jeg startede ud med at skære mine kyllingebryser i mindre tern, og stegte dem på en meget varm pande, så de fik en fin stegeskorpe. Når de var nok, slukkede jeg, og lod dem kæle af. Ceasar salat skal serveres kold.

Kartoflerne:
Jeg gik nu i gang med kartoflerne, som var små fine kartofler, der ikke skulle skraldes. Så derfor skyllede jeg dem bare, og kom dem i et ildfast fad. Tilsæt olie, salt og timian, og bland det så godt sammen. Og vi er så, så heldige af vi allerede har forvarmet ovnen pga. Croutonerne, de kartoflerne skal bare ind i ovnen i 30 min. (jeg vil anbefale lige at røre lidt rundt i kartoflerne en gang imellem, så de ikke brænder på)

Da de 30 min. så var gået, gik jeg lige ud og tjekkede engang om de var nok, hvis de er, så slukker man bare ovnen, hvis ikke så lader man dem bare stå til man har lavet dressingen til salaten.

Dressingen:
Dressingen er meget ligefrem, man blander bare Olie, eddike, hvidløg, sennep, citronsaft og æggeblomme (jeg brugte dog ikke pasteuriseret æggeblommer, fordi jeg er viking (øøøøh? - bla bla bla er alt hvad jeg kan høre), men jeg må dog hellere anbefale at man gør det, så man ikke ender op med dårlig mave), pisk så blandingen til det begynder at skumme.

Come together, right noooooow:
Skær / riv parmasanen i flager, og der skal så blandes med dressingen, salaten (husk at skyld det godt), kyllingen og croutonerne og så er der serveret. Husk kartoflerne i ovnen ;-)

Server eventuelt med et godt / groft / godt groft flute til.

Velbekomme!
Hovsa, der er også stegte champignoner til.


Tips:
Lav det.
Ej seriøst… lav det :-D

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Nytårs raclette med 3 slags marineret kød

Dybt undervurderet Rødkålssalat med appelsin

Pimp din kartoffelmos med kål