Frikadeller - en lille forsmag på sommeren


Frikadeller – en lille forsmag på sommeren
Med hasselbagte kartofler, og bagte rødbeder.



Jeg syntes ikke rigtig at jeg har kunne mærke foråret, før jeg i mandags var ude ved nogle venner, og spise. Og hold da op, så kunne jeg smage sommeren var lige om hjørnet, og fik sådan en lyst til frikadeller og kartoffelsalat. Men da jeg så skal i gang med at lave maden, så sker det at jeg ombestemmer mig, og hellere vil have hasselbagte kartofler og bagte rødbeder. Så jeg venter lige til vi kommer ind i juni med at lave kartoffelsalaten.


Vare
Mængde
Hakket svin
500g
Æg
1 stk
Løg
1 stk
Hvidløg
1 fed
Rasp
Ca. 30g
Havregryn
Ca. 20g
Mælk
Det kommer an på hvor meget rasp og havregrynet suger, men ca ½ dl
Salt & peber



Rødbede
3 stk.
Hvidløg
3 små fede
Kartofler
6 mellemstore
Salt, peber & paprika



Napolitana salat
1 bakke
Cherrytomat
En lille håndfuld
Agurk
1/3
Advokado
1 stk.
Olivenolie
1-2 spsk.
gulerødder
2 stk.
solsikkekerner
En lille håndfuld.

Nu tænker du måske, hvorfor i alverden har ham den blå, valgt at komme rasp og havregryn i frikadellerne i stedet for mel? Og det skal jeg fortælle dig. Det er måske fordi jeg er fra det sønderjyske, men ikke desto mindre, så giver raspen (man kan også bruge ½ - 1 tørt rundstykke, det skal bare lide opløses i mælken inden brug) og havregrynet frikadellerne, noget mere tyngde og mættere meget mere. Jeg kan ikke sige så meget andet end at det skal bare prøves.

Frikadelle farsen:
Jeg starter altid ud med at lave farsen, og stiller den i køleskabet, da farsen har godt af at stå lidt (jeg laver den og gerne 3 timer før jeg skal bruge den). Når jeg laver frikadeller starter jeg med at tage løget og halvere det. Den ene del, hakker jeg i fine stykker, og den anden halvdel river jeg på et rivejern. Dette kommer jeg så ned i en skål, sammen med æg, hvidløg (presset), rasp, havregryn, mælk og selvfølgelig hakket svinekød (helst Kalv og Flæsk hvis man har det). Dette blander jeg så rigtig godt sammen, og stiller i køleskabet.

Hasselbagte kartofler og bagte rødbeder:
Det er lige ud af landevejen at lave hasselbagte kartofler. Skrald nogle mellemstore kartofler, og skær en masse dybe riller med ca. 5mm’s mellemrum. Kom dem ned i et ildfast fad, og hæld olie over, og så skal de krydres med paprika, salt og peber.
Rødbederne er også meget lette at lave. De skal bare skraldes, hakket i gode bidder og blandes med hvidløgene som kun er halveret. Det skal så blandes med olie og salt, og pakkes ind i staniolpapir.
Kom nu både kartoflerne, og rødbederne i en forvarmet ovn, på 200 grader (180 varmluft), i ca. 45 min. test om kartoflerne er nok, ved at stikke dem med en kniv.

En sommersalat bliver til:
Lav nu salaten. Der behøves vel ikke den store forklaring her, bare husk at skyl det du bruger grundigt. Kom det hele i en skål, hæld olie over, og bland det godt.

Den dejlige duft af barndommen:
Når der er en halv time tilbage af kartoflerne, så begynder jeg på at lave frikadellerne, så passer det med at de er klar lidt inden man skal spise.
Så går vi i gang med at forme (dette gøres lettest med en spise ske, som man bruger til at forme frikadellerne) og stege frikadellerne, på mellem varme i rigeligt margarine. Når man vender frikadellerne, kan panden godt være tør, så kommer man bare mere margarine på (shhhh, det er min lille hemmelighed).
Pas på med ikke at have panden alt for varm, for så bliver frikadellerne bare sorte, inden de er færdige.


Server med groft brød.

Velbekomme!




Tips!:
I frikadellerne kan man også komme timian (men ikke for meget, for ellers smager det af grantræer, jeg taler af erfaring) og andre krydderier.
I salaten, kan man også tilsætte en gul peberfrugt, så der kommer noget mere farve.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Nytårs raclette med 3 slags marineret kød

Dybt undervurderet Rødkålssalat med appelsin

Pimp din kartoffelmos med kål