Pirogger - ahva' for en fisk?


Pirogger
Med salat


Pirogger er super simpelt at lave, og smager fantastisk, i bund og grund er det kødsovs i noget dej.

Jeg starter ud med at lave dejen, da den skal hæve i en times tid.

Vare
Mængde
Gær
25g
Vand
2 dl
Æg
1 stk.
Salt
1 tsk.
Olie
2 tsk
Hvedemel
6 dl (jeg beklager, min vægt manglede strøm, men det er ca. 360-400g.)
Sammenpisket æg
1 stk.

Dejen:
Start ud med at opløse gæret i vandet (lunken vand? – Jeg bruger bare koldt vand, da jeg så Michael Klausen i Masterchef Australia, og han sagde at det bare var en myte at det virkede bedre). Derefter kom æg, salt og olie ned i skålen og rør det ud. Så skal der mel i, jeg anbefaler en dl af gangen, da det er lettere at styrer. Dejen skal gerne ældes i 5 minutters tid, og den skal gerne være lidt klæbrig når man er færdig med den. Stil den til hævning i en skål i en time.

Så skal vi i gang med fyldet til piroggerne. Der er ingen grund til at gå i gang med dette lige efter man har sat dejen til hævning, da det kun tager 15-20 min. at lave (hvis alt er klart).

Vare
Mængde
Hakket Oksekød
500 g
Løg
2 stk.
Hvidløg
3 fede
Gulerødder
2 mellemstore
Tomatpuré
150g
Paprika, salt, peber
Til at smage til

Kødfyldet:
Start ud med at hak løg og hvidløg, og steg det blødt og klart på en pande eller i en gryde. Derefter kommes oksekødet ned i panden, og det brunes (hvis det skal være rigtigt, så skal det steges i mindre portioner, så panden ikke når at blive for kold, kødet skal steges ikke koges). Imens det står og steger, så finhakker man nogle gulerødder, og inden man kommer det ned til kødet, brander man tomatpuréen af (ild i køkkenet? – nej, lav et lille hul ned til panden, og kom puréen derned, og lad det stå lidt), bland med gulerødder og smag til med salt, peber og paprika.  (Hvis kødsovsen er ved at koge lidt tør, så kom lidt vand ved)

Når dejen er færdig med at hæve, skal den rulles meget tyndt, og hvis man har en bøtte af passende størrelse (som er? – 10cm i diameter) så tryk nogle pæne runde dejstykker ud med den (hvis man ikke har sådan noget fint noget som en bøtte af passende størrelse? – så del dejen op, og rul dem til ca. 10cm i diameter, mindre kan selvfølgelig godt gøre det, men lad bare være med at komme så meget fyld i). Kom ca. 2 spsk fyld i hver pirog, og bøj dem midt på. For at holde dejen sammen, trykkes der med en gaffel, det giver også sådan et fint mønster.
Pensel piroggerne med sammenpisket æg, og kom dem i en 225 graders (200 grader varmluft) ovn i ca 15 min.
Imens de er i ovnen, laver jeg mig en lille salat. Det er ikke mål på, da det er lavet med øjemål.
I min salat har jeg: Blandet salat (man kan købe dem i poster (snyder – ssssh)), Halve vindruer (stenfri), saltede peanuts og rosiner.

Velbekomme!




Tips:
I kødsovsen, kan man sagtens være kreativ med krydderierne, fx spidskommen, timian, basilikum kunne være lækkert til.
Denne ret, er også fantastisk til frokost / madpakke dagen efter

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Nytårs raclette med 3 slags marineret kød

Dybt undervurderet Rødkålssalat med appelsin

Pimp din kartoffelmos med kål