Blomkålssuppe i den kolde tid

Nu hvor vi går den kolde tid i møde, er det tid til noget suppe.

Suppe er noget af det letteste at lave og så smager det jo også fantastisk!




Jeg har her valgt at lave en lille blomkålssuppe, som jeg syntes jeg vil dele med jer andre, så I også kan få varmen i den kolde tid.

Til 2 personer skal bruge (der er meget til 2 personer, men ikke helt nok til 3):

  • 1 blomkål (ca 500g.)
  • ca. 500g skrællet kartofler
  • 0.5 L fløde (man kan sagtens bruge 1/4 fløde og 1/4 mælk)
  • 0.5 L hønsefond
  • 0.5 L vand
  • salt og peber

Jeg vil helt klart anbefale at man laver sin egen hønsefond, men har man ikke det kan man godt købe sig fra det.

  1. Skær kartoflerne i terne
  2. Fjern blade og det nederste af stokken på blomkålen (behold noget af stokken, den giver også smag) og hak det meget groft.
  3. Tag 1/4 at blomkålen fra, og gem det til senere.
  4. Kom kartofler og blomkål i en gryde med hønsefonden og vand (og salt) og lad det koge i 30-40 min. (eller indtil blomkålen og kartoflerne er møre)
  5. Blend det, til en fin pure.
  6. Tilsæt fløde, og lad det koge i 15 min.
  7. Kom det gemte blomkål i retten 5 min. inden servering
  8. Smag til med salt og peber.

Jeg har som pynt, stegt noget bacon i tern (som jeg meget kraftigt til anbefale), hakket noget persille og stegt nogle tomater i baconfedtet.


Velbekomme!

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Nytårs raclette med 3 slags marineret kød

Dybt undervurderet Rødkålssalat med appelsin

Pimp din kartoffelmos med kål