Langtidsstegt Flæskesteg!

Den gode langtidsstegte Flæskesteg!
Med næsten det hele



Nu nærmer vi os snart juletid, så vi valgte herhjemme i den lille hustand at nyde at julen står for døren, så derfor skulle vi da lige have en lille flæskesteg. Jeg vil egentlig ikke gå så meget i detaljer med alt tilbehøret, men bare hvordan jeg lavede denne lækre steg (og sovsen) :-)

Ingradienser (4 personer):

  • 1.5 Kg flæskesteg
  • 2 Gulerødder
  • 3 Løg
  • 0.5L vand
  • 0.5L fløde
  • Salg & peber & laurbærblade
Stegen skal have 3-4 timer i ovnen, så ha lige det i mente så aftensmaden ikke bliver alt for forsinket.


Jeg starter ud med at finde et ildfast fad, hvor jeg ligger grofthakket gulerødder og løg ned i. Så kommer jeg vand ved, og ligger stegen over det hele. Jeg krudre så stegen med peber og en masse salt. Jeg tager også nogle laurbærblade og stikker ind imellem sværende (ca. mellem hver 3. sværd).

Alt dette kommer så ind i en ovn i 2 timer. Ovnene er sat til 150 grader! 

Efter de 2 timer, sætter jeg temperaturen op til 200 grader, og hælder alt væsken fra det ildfaste fad, og over i en gryde (gennem en si). Denne væske skal stå og småkoge fra nu af og indtil vi skal lege med sovsen.

Kom ca. 1 cm vand til stegen og stil den tilbage i ovnen igen (den skal stå en time, og så stegen bare stå og trække inde i ovnen)

Når fonden (det væske der blev hældt fra stegen) har stået og kogt ind i 30-45 min. kommes fløden i. Dette skal så stå og koge i 15 min. ca. hvorefter det smages til, jævnes og brunes med en masse kulør (en rigtig SOVS er BRUN!)

Husk at lad stegen trække i 10 min. (minimum) så alt den lækre saft der gemmer sig inden i kødet kommer ud i kødet, så det bliver lækkert og saftigt.

Velbekomme!

TIPS!
Jeg kom en tsk. ribsgele i min sovn, for at give den et lille pift. og det blev bare super lækkert :-D

Kommentarer

  1. Det lyder da bare alt for lækkert :)

    SvarSlet
  2. Det lyder da helt vildt godt, og billederne ser ud til at kunne bakke det op ! :)

    SvarSlet
  3. Det smagte også fantastisk :-) og med de rester der er tilbage, så står den på flæskestegssandwich iaften ;-)

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Nytårs raclette med 3 slags marineret kød

Dybt undervurderet Rødkålssalat med appelsin

Pimp din kartoffelmos med kål