Saftig laks med squash og nye kartofler

Saftig laks med squash og nye kartofler
Samt asparges med bid i.



Jeg fik sådan lyst til noget fisk, og så havde jeg set Jamie Oliver lave sådan en spændende ret hvor han lavet noget squash med hvidløg, mynte og chili, så det blev jeg lige enig med mig selv om at jeg ville prøve :D

Til 2 personer

Ingredienser
Mængde
Laksestykker
2 stk. Med skin(250g i alt)
Squash
1 stk
Hvidløg
2 fede
Chili
1 stk (alt efter hvor stærk den er og hvor meget du kan klare. Retten skal ikke brænde munden ud på dig, men den må godt varme godt)
Dild
1 potte (dem man køber i butikkerne)
Nye kartofler
1 kg
Asparges
200g
Salt, peber, olivenolie og rosmarin


Denne ret er egentlig ret hurtig at lave, så det er en god ide at have tingene klar inden man går i gang. 

Vi starter med:
At skylde kartoflerne grundigt og hvis der er nogle store iblandt, så skær dem i mindre stykker. Kartoflerne sætter over kog, og skal stå og koge i 10 min.

Imens:
Kartoflerne venter på at koge krydre man laksestykkerne med salt peber og rosmarin (ikke mere end en halv tsk. til dem begge), og sæt en pande over (medium varme, eller ryger køkkenet til . . . . .). Når panden er dejlig varm, kommer man lidt olie på, og ligger laksen med skinsiden ned af på panden. Den skal stå i 10 min sådan uden at blive vendt.

Jamen så kan vi ligeså godt:
Gå i gang med squashen. Skyld den godt, og skær den i skiver. Hvis man har et mandolinjern eller en foodprocessor så bare brug den, det er meget lettere. Varm en pande godt op, næsten wok varm, da de næsten skal fritere lidt i olien. Kom olie på panden, og smid / kast / lig squashen derpå. Rør lige engang rundt eller to, og pres så de hvidløget ned til squashen og bland rundt (glem endelig ikke at krydre med salt og peber). Efter 4-5 min. kommer man chili og halvdelen af dilden på panden (som man har finhakket forinden). Rør det godt rundt, og smag til igen med salt og peber.

Når:
Kartoflerne er færdige, så slukkes der bare for varmen, og de kan få lov til at stå nede i vandet og blive helt færdige (og lige inden man servere dem, så hakker man lige resten af dilden, og blander det med kartoflerne).
Når laksen har fået 10 min. på den enen side, så vendes den lige til den får en fin skorpe (ikke for længe, for så bliver den tør. Det er svært at give et tidspunkt på hvor lang tid den skal have, da det kommer an på hvor tyk laksen er, hvor varmt den har haft det på panden osv. Det vigtigste er bare at den er gennemstegt)

Når man vender laksen, tager man og sætter en gryde over med noget vand i. Når dette koger skal aspargesende ligges deri i 1 min. (husk at knække det hårde af enderne væk, det smager ikke altid lige heldigt).

Jeg tror det var det hele :-)


Velbekomme!

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Nytårs raclette med 3 slags marineret kød

Dybt undervurderet Rødkålssalat med appelsin

Pimp din kartoffelmos med kål