Lækker sommerbryst med citron


Lækker sommerbryst med citron
Samt frisk salat, og lækre kartofler





Sommeren er her, så der er slut med flæskesteg og brun sovs (HaHaHa som om). Så hvad skal man så lave?

Her er mit bud på noget lækkert i sommertiden.



Til 6 personer (med masser af rester)

Ingredienser
Mængde
Nye kartofler
2 kg
Kyllingebryster
1,5 kg
Baconskiver
1 pakke (150g)
Citron
1 stk.
Olivenolie
1-2 dl
Salvie
10-20 blade

1. Citron olie
Jeg starter nogle timer før (kan sagtens gøres sagen inden) med at presse citronen og blande det med olien, så det kan stå og blive en lækker citron olie.

2. Kartoflerne koges
Jeg starter med at skylde kartoflerne så der ikke er noget jord på dem, derefter koger jeg dem i 10 min.  og lader dem ligge i vandet i yderligere 5 min.


3.  Brysterne formes
Jeg skære kyllingebrysterne i passende stykker (dvs. jeg deler dem i 2-3 stykker alt efter hvor store de er) og bruner dem på en varm pande med smør og citronolien (og salt og peber).
Når brysterne er brunet af, kommer jeg et stykke bacon over dem (binder dem eventuelt fast med lidt snor, eller en tandstik) og ligger dem i et ildfast fad. Her kommer jeg så citronolie, over dem og drysser med salviebladene derover.
Samtidig hælder jeg vandet fra kartoflerne, og kommer dem op i et ildfast fad, hvor jeg blander dem med olie (ikke citronolien), salt, peber og timian (man kan også bruge salvie hvis man har mere af det).
Alt dette kommer jeg så i en ovn, som er 175 grader varm på varmluft (200 grader normal ovn), i 25 minutter.

4. Salaten tager form.Imens kyllingen og kartoflerne bliver færdige, er der tid til at lave salaten. Skyld salaten godt, skær tomaterne i passende stykker (både eller skiver), skær radiserne i fine stykker. Bland det i en stor skål med parmesan, solsikkekerner og noget af citronolien.

Velbekomme!



Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Nytårs raclette med 3 slags marineret kød

Dybt undervurderet Rødkålssalat med appelsin

Pimp din kartoffelmos med kål