Svinekoteletter med Rodfrugtepuré


Svinekoteletter med Rodfrugtepuré



Jeg så et program med Jamie Oliver hvor han lavede en noget krydret salt, som han anbefalede man brugte til Svinekoteletter, så det tænkte jeg at det ville jeg da lige gøre.

Til 4 Personer
Ingredienser
Mængde
Havsalt
½ DL
Appelsin skrald
1 spsk.
Revet ingefærd
1 tsk.


Svinekoteletter
4 stk.


Rodfrugtemix
1.5 kg
Bagekartofler
0.5 kg
Madlavningsfløde
¼ L
Timian, salt & peber


Et saltet fix:
Start ud med at lave saltet. Det kan laves i store portioner, og holder længe. Den potionsstørrelse jeg har lavet her, er nok til mange korteletter.
Men det er egentlig ret simpelt, bland appelsinskrald og ingefærd i en morder  og kom havsaltet derned. Bland det godt og grundigt. Hvorefter man ligger det på noget sølvpapir, som man kommer på en lun pande (for at få alt fugten væk fra salten) HUSK at røre lidt rundt i saltet, så det ikke brænder på.

Puréen:
Skrald rodfrugterne og kartoflerne (jeg bruger kun bagekartofler, fordi det var hvad jeg lige havde hjemme, man kan også sagtens bruge almindelige kartofler) og hak dem groft. Kom dem ned i en gryde og kog dem møre sammen med salt, peber og timian.  Kog rodfrugterne møre, hæld vandet fra, hæld fløden i, og puréer dem med en stavblænder.  Smag til igen med salt, peber og timian.
Puréen bliver en smule tynd, men dejlig cremet.

Salt svinet:
Kom appelsinsalten og peber på begge sider af koteletterne, og start derefter en pande op. Panden skal være varm, inden koteletterne kommer på. Kom noget olie på panden, og steg koteletterne. Jeg lagde nogle friske salvieblade og lidt rosmarin ned i olien inden koteletterne kom på panden, så der kom lidt mere smag i olien.

Velbekomme!

Kommentarer

  1. Hej!
    Super fin blog.

    Har du en mail, hvor man kan kontakte dig?

    Mvh Søren
    FriendFood

    SvarSlet
  2. Det kan du tro jeg har, du kan bare skrive til:
    Code478@gmail.com

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Nytårs raclette med 3 slags marineret kød

Dybt undervurderet Rødkålssalat med appelsin

Pimp din kartoffelmos med kål