Let og lækker steak med alternativ bearnaise og ovnbagte kartofler medhvidløg og rosmarin

For noget tid siden, skulle jeg bruge en oksefilet til noget steg, men da jeg på daværende tidspunkt ikke kunne få en på den lille mængde jeg havde brug for, købte jeg istedet en ordentlig bandit. Den ene halvdel lavede jeg til steg til steg, og den anden halvdel skar jeg ud til gode bøffer, der blev frosset ned. Det var disse jeg havde taget op, til aftenens formål. Skæbnen ville så, at jeg også var løbet tør for estragon (PANIK), så jeg kigge igennem hvad jeg havde og ville forsøge mig med noget persille istedet. . .





Kartoflerne:
Meget simpelt egentlig da der kun er 5 ingredienser:
- Nye kartofler
- God olie
- Salt
- En stilk med Rosmarin
- 3 Hvidløgs fed

1. Skær kartoflerne i passende stykker (Jeg skar mine så de var ca. tommelfingerstørrelse)
2. Hæld olivenolie på (nok til at alt bliver dækket, men ikke så meget så det bliver friteret)
3. Kom salt ved (så meget som du ville bruge hvis din mængde kartofler skulle koges)
4. Mas hvidløget med en bred kniv og kom det til kartoflerne sammen med rosmarinen.
5. Sæt det i en forvarmet ovn på 180 grader varmluft i 40-60 min. (vend kartoflerne efter hvert 20. min)


Jeg startede ud med at sætte kartoflerne over. Efter 40 min. kunne jeg med en kniv mærke at de lige var nok. Jeg kan godt lide når mine ovnbagte kartofler får en lille skorpe, derfor lod jeg dem blive i ovnen på 180 grader, imens jeg gik igang med at lave bearnaisen og bøfferne. Og da det var klart, var kartoflerne blevet dejlig lækre i mellemtiden.


Bearnaise (ish):
Jeg har før lavet en bearnaise her på siden, så for ikke at genfortælle, så kommer der en link til den her. Den eneste forskel var, at jeg brugte en lille håndfuld frisk persille, som jeg hakkede fint. Istedet for at komme persille i, i starten, som den tørrede estragon, så ventede jeg indtil alt smørret var brugt.

Bøffen:
Kanten af bøffen havde jeg dyppet i noget groft kværnet peber (Vær lidt nænsom, det kan godt gå han og blive stærkt) og stegt på panden. Stegetiden er meget svær at diktere, da det kommer an på sååå mange ting: tykkelsen på kødet, kødet modning, kødets mærhed, fedt på kødet, temperatur på panden osv. Men en god tommelfingerregel som jeg går efter er:

1. Krydr bøffen på et spækbræt med salt, peber og olie
2. Lad det står herpå i 20 min ca.
3. Varm en pande godt og grundigt op.
4. Kom bøffenherpå, og vend den IKKE før der begynder at komme kødsaft på toppen af kødet.
5. Når der er det, så vend kødet.
6. Når der kommer kødsaft på toppen igen, så er kødet færdigt.
7. Ta det af panden, og lad det trække i 50% af stegetiden


Jo mere kødsaft der komme på toppen af kødet, jo mere gennemstegt bliver den :-)

Velbekomme!

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Nytårs raclette med 3 slags marineret kød

Dybt undervurderet Rødkålssalat med appelsin

Pimp din kartoffelmos med kål