Let og lækkert Morgen brød / boller / flutes

Det er ingen hemmelighed, at jeg godt kan lide at lave mad, så derfor irriterer det mig grænseløst at jeg er vanvittig dårlig til at bage!
Jeg prøvede for nogle år siden at lege med surdeje til hvidt brød, og det fungerede da også sådan nogenlunde godt, jeg var bare vildt dårlig til at holde den i live og så forsvandt det sjove lidt (ja og så nåede vi ikke at spise alt det brød jeg lavede :P).
Men men men, nu har jeg fundet enden af den lange grydeske! og fået vist en simpel opskrift på brød / boller / flutes eller hvad man nu lige står og har lyst til (Takker mutti :-D ). Og det gode ved denne opskrift er, at den står i køleskabet og når man så får lyst til noget brød, ja så tager man bare det dej man skal bruge og BANG så er der brød :-D




Ingredienser:

  • 1. pakke Gær
  • 9 dl lunt Vand
  • 900 g Mel
  • 200 g fuldkorns speltmel (eller anden type mel)
  • 25 g. Salt
  • 25 g. Sukker

Fremgangsmåden er så simpel, så man tror at man har overset noget:

  1. Opløs gæren i vandet
  2. Tilsæt Mel, salt og sukker
  3. Bland det hele sammen uden af ælte dejen
  4. Lad dejen stå på køkkenbordet i 2 timer
Efter de 2 timer kan man bruge dejen til at bage med, eller stille den i køleskabet og tage den ud når man skal bruge den. Dejen kan holde sig i ca. 10 dage i køleskabet.

Jeg har lavet små bolle i små støbejerns-"gryder" og fremgangsmåden er:
  1. Tænd ovnen på 250 grader (jeg bruger varmluft), lad gryden varme op sammen med ovnen.
  2. Tages dejen ud af køleskabet.
  3. Kom godt med mel på et bord og på fingerne og tag det dej fra der skal bruges (så bunden er dækket og ca. 2 cm højt).
  4. Vend dejen i melet (ælt IKKE melet ind i dejen, blot vend dejen i melet så det ikke klistre)
  5. Når ovnen er varmet op, kommes dejen i gryden og det stilles tilbage i ovnen med låg på.
  6. Efter 5 min. skrues temperaturen ned til 220 grader (her bruger jeg 'normal' ovn).
  7. Efter 15 min. tages låget af, og den får yderligere 15 min.
  8. Tá brødet ud af ovnen, og lad den køle af på en rist.
Hvis man vil lave et andet brød, i en normal gryde, skal dejen have ca. 25 min. inden låget kommer af. Hvis man bare vil lave et normalt brød, skal den have 30-40 min, alt efter størrelsen på brødet. Det vigtigste er at brødet får de 250 grader de første 5 min, og derefter skruer man ned på 220, så skulle man ikke kunne komme helt galt i byen :-D


Når man gerne vil lave en ny dej, så anbefaler jeg, at den laves uden gær og i den samme skål som før UDEN at vaske den først. Dette gør jeg fordi resterne af dejen kommer til at fungere som en surdej, og giver dejen lov til arbejde med sig selv samt giver en god smag til brødet.
Fortiden bruger jeg fuldkorns speltmel, men vil eksperimentere med durum og grahamsmel også, og se om der sker noget godt ved brødets smag og tekstur :-D men det kommer der nok mere af hvis jeg kan få det til at blive en succes :-D. 

Hvorfor ændre jeg på varmen af ovnen?
 - Dette gør jeg for at give dejen et chok. Det der sker er at brødet får en skorpe ret hurtigt og alt luften i brødet kan derfor ikke komme ud. Dette medføre så et brød det bliver dejlig luftigt og blødt inden i med en sprød skorpe :-)


Velbekomme!


TIPS: Hvis man har en surdej, så kom et par spsk. med ned i dejen, så hæver den ekstra fint. Husk at kom noget af den anden dej ned i din surdej også, så du ikke "løber tør" :-)

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Nytårs raclette med 3 slags marineret kød

Dybt undervurderet Rødkålssalat med appelsin

Pimp din kartoffelmos med kål