Fond og Suppe af kylling


Hvad gør jeg med resten af kyllingen?


Det kommer nok ikke som nogen overraskelse, når jeg siger at, nu hvor jeg laver så meget med kylling, så vil jeg lige vise hvad man kan gøre med resterne.

Når jeg laver en hel kylling, så partere jeg den enden inden eller efter den har været i ovnen ( koger du ikke en hel kylling – nej det gør jeg ikke og jeg har ingen ide om hvorfor), og bruger skroget til at koge en suppe / fond på, som jeg så kan bruge dagen efter eller fryse ned til senere brug.

Hvis jeg bruger en forberedt kylling aka. En der har været i ovnen. Så sørger jeg for at der ligger løg og gulerødder samt en halv til en hel øl ned ved siden af kyllingen, så de er med til at give lidt smag til kyllingen, og til den suppe jeg laver bagefter. Når kyllingen er færdig, hælder jeg alt væsken fra kyllingen, og gemmer det. Når vi har spist kyllingen, skære jeg resten af kødet fra og kommer skroget ned i en varm gryde (hvis der er indmad med i kyllingen, så brun dem godt af her og kog dem med, de giver ikke en smag af indvolde, men en mere kraftig smag til suppen) hvor jeg i forvejen har gulerødder, løg (som minimum, hvis man har noget bladselleri, porre og hvidløg så skader det overhovedet ikke), laurbærblade og timian der er brunet, hvorefter der er kommet tomatpure og mel i. Når kyllingeskroget er kommer ned i gryden, så hælder jeg væsken fra kyllingen (den fra starten) ned i gryden, og fylder gryden med vand, indtil det hele er dækket.
Nu for suppen så lov til at stå og simre i 1 times tid på svag varme, hvorefter den kommer igennem en fin si, og er klar til brug.

Hvis jeg partere kyllingen til at starte med, så kommer jeg bare mere vand i, da jeg ikke har den dejlige væske fra en stegt kylling.

Hvad kan jeg så bruge denne suppe / fond til? Jo, du kan eventuelt bruge den til en suppe, uuuuuh. Hvor man ikke skal gøre andet end at komme nogle suppeurter ned i suppen, lad det koge, smag til med salt og peber, og der er serveret.
Hvis man er så heldig at have noget kylling til overs. Så pil det af benene, og hak det i mindre stykker. Så kan det nemlig bruges til tarteletter, hvor man bruger fonden som sovs.

 Velbekomme!


Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Nytårs raclette med 3 slags marineret kød

Dybt undervurderet Rødkålssalat med appelsin

Pimp din kartoffelmos med kål